KRAS zverejnil rebríček TAAS 2021 a objem investícií vynaložených na tendre
Do rebríčka ekonomickej výkonnosti reklamných agentúr sa tento rok zapojilo 16 subjektov.
Rebríček zverejňuje KRAS raz ročne a agentúry sú v ňom zoradené podľa výšky ich Gross Income. Účasť v TAAS je zároveň aj hlavným kritériom zaradenia do súťaže Agentúra roka.
Rebríček TAAS 2021
Poradie reklamnej agentúry | Reklamná agentúra | Členstvo v združení KRAS | Gross income (EUR bez DPH) |
1 | JandL, marketing a reklama, s.r.o. | člen | 3 411 114 |
2 | Wiktor Leo Burnett, s.r.o. | člen | 3 309 047 |
3 | Istropolitana Advertising, s.r.o. | člen | 2 772 278 |
4 | MUW / SAATCHI & SAATCHI, spol. s r. o. | člen | 2 306 207 |
5 | TRIAD s.r.o. | člen | 1 981 772 |
6 | MADE BY VACULIK, s.r.o. | člen | 1 962 087 |
7 | Effectivity s.r.o. | člen | 1 941 768 |
8 | Zaraguza, s.r.o. | člen | 1 921 861 |
9 | Elite / Monday Lovers, s.r.o. | člen | 1 864 905 |
10 | Oh my DOT s.r.o. | člen | 1 525 180 |
11 | THIS IS LOCCO s.r.o. | člen | 1 407 297 |
12 | MullenLowe GGK s.r.o. | člen | 1 086 208 |
13 | applepie s.r.o. | člen | 645 829 |
14 | Respect APP s.r.o. | člen | 418 436 |
15 | Róbert Slovák a jeho priatelia s.r.o. | člen | 334 955 |
16 | Mannschaft s.r.o. | nečlen | 293 339 |
Zdroj: BDO, spol. s r.o.
“Rebríček TOP ADVERTISING AGENCIES SLOVAKIA predstavuje relevantné porovnanie jednotlivých agentúr na základe ich aktuálnej výkonnosti. BDO, ako dlhoročný odborný poradca rebríčka TAAS, audituje poskytnuté dáta na základe relevantnej metodiky, ktorá sa neustále obohacuje o nové parametre a prispôsobuje zmenám na trhu. Teší nás neustále sa zvyšujúci záujem zo strany jednotlivých reklamných agentúr o účasť v rebríčku.“ hovorí Peter Gunda, Managing partner BDO Slovensko.
Pri rebríčku TAAS prebehol už niekoľkýkrát medzi 15-timi členskými agentúrami KRAS aj prieskum vývoja čiastkových nákladových ukazovateľov, ako sú náklady na vzdelávanie, prenájom priestorov a backoffice, náklady na softvér, hardvér a licencie, marketing, súťaže a reprezentáciu, ale aj mzdové náklady.
“Našou ambíciou je využívať potenciál členov a navzájom sa medzi sebou benchmarkovať a challengovať. Nielen v kreatívnych súťažiach a s istou mierou rivality, ale aj v ekonomickej oblasti a zdieľať efektívne príklady v záujme všetkých”, hovorí výkonná riaditeľka Silvia Cyprichová.
V roku 2021 zaznamenali agentúry KRAS medziročný pokles priemerných nákladov vo všetkých spomínaných položkách s výnimkou miezd. Za rok 2021 reportovali KRASové agentúry medziročný nárast v mzdách o 9% pričom mzdy a s nimi spojené náklady tvoria spravidla až 70% celkových nákladov agentúr.
Smerom k verejnosti, aj ako monitoring pre iniciatívu Férový tender KRAS pokračuje aj s infoservisom o investíciách vynaložených na tendre a treťosektorové projekty.
Kumulovane všetky členské agentúry KRAS v roku 2021 investovali do tendrov čas v celkovej hodnote 4 133 616 EUR bez DPH, čo je 15,3% kumulovaného Gross Income vykázaného agentúrami KRAS za rok 2021. Oproti roku 2019 ide o nárast o 10,4%. “Toto číslo len potvrdzuje dôležitosť a relevantnosť témy Férového tendra”, dodáva Cyprichová.
Treťosektorové projekty KRASové agentúry v roku 2021 podporili kumulovanou investíciou 19 406 hodín. V porovnaní s rokom 2019 ide o nárast vo výške 17,5%. Vo finančnom vyjadrení, prostredníctvom priemernej hodinovej sadzby cenníka odporúčaných hodinových sadzieb ide o investíciu v objeme 1 523 371 EUR bez DPH.
KRAS každoročne zverejňuje aj priemerné ceny hodinových sadzieb, ktoré na základe dát z prieskumu medzi členskými agentúrami ostávajú od roku 2019 v nezmenenej výške, t.j. sú platné aj pre rok 2022.
Štruktúra ceny hodinovej sadzby je spravidla tvorená z 50-80% mzdovými nákladmi, 5-20% tvorí hrubá marža agentúry a zvyšok pokrývajú režijné náklady.
Pozícia | Hodinové sadzby v EUR bez DPH |
Creative Director | 120 |
Strategy Director | 120 |
Strategy Planner | 90 |
Art Director | 90 |
Graphic Designer | 65 |
Copywriter/Ideamaker | 90 |
Junior Copywriter | 60 |
Account Director | 100 |
Account Manager | 80 |
Account Executive | 65 |
DTP Operator | 55 |
Corrector | 50 |
Production Manager | 70 |
Digital Strategist | 90 |
Social Media Manager | 70 |
Content Manager | 70 |
Media Manager | 80 |
Traffic Manager | 65 |
Event Manager | 70 |
Programmer | 70 |
—-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rebríček TOP ADVERTISING AGENCIES SLOVAKIA je periodickým ukazovateľom ekonomickej výkonnosti zúčastnených agentúr, pôsobiacich na území Slovenskej republiky výhradne v oblasti reklamy a marketingovej komunikácie. Garantom tohto rebríčka je Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS). Úlohu nezávislého audítora, resp. odborného poradcu jediného auditovaného rebríčka na Slovensku, preberá už viac ako 21 rokov spoločnosť BDO.