14.11.2023

Kreatívna branža chce viac férových tendrov. K spolupráci vyzýva najväčších zadávateľov reklamy

Najväčšie asociácie kreatívneho priemyslu pozvali 100 najväčších zadávateľov reklamy na Slovensku, aby sa pridali k iniciatíve Férový tender. Urobiť tak môžu tým, že sa budú v tendroch, ktoré vyhlasujú, riadiť odporúčaniami férového tendrovania. Tie, spolu s praktickým návodom a vzormi nájdu záujemcovia aj na novej web stránke iniciatívy www.ferovytender.sk.


Iniciátori, ktorí reprezentujú 72 agentúr s ročným obratom vo výške 370 mil. EUR, sú presvedčení, že férové tendre šetria čas a peniaze tak na strane agentúr, ako aj klientov. „Na tendroch, ktoré nie sú vedené podľa princípov Férového tendra minie marketingová branža podľa interných prieskumov ročne v priemere 4,5 milióna eur. Ide predovšetkým o potenciál a know-how ľudí, ktoré sa dajú využiť aj oveľa prospešnejšie, napríklad na pomoc neziskovému sektoru,“ hovorí Peter Kontra, zástupca KRAS-u. Nejde však len o úspory. „Dobre vedený tender maximalizuje šancu na úspech a kvalitu budúceho partnerstva medzi klientom a agentúrou. A práve to je hlavným cieľom tendra,“ dodáva Soňa Lexmanová z APRSR.

Najčastejšími nedostatkami kreatívnych tendrov bývajú nejasný proces s neznámym počtom prizvaných agentúr, nekvalitne pripravené a často príliš veľké zadanie, na ktorý nie je k dispozícii dostatočný čas a netransparentné kritériá výberu bez poskytnutia spätnej väzby. „Férový tender sa uskutočňuje maximálne medzi štyrmi agentúrami. V prípade, že zadávateľ vopred zmapuje trh a pozve agentúry s najlepším fitom, je to dostatočný počet pre kvalitné rozhodnutie,“ hovorí Braňo Polák z AMA. Zadávatelia sú pritom často presvedčení, že ak pozvú do tendra čo najviac firiem, dostanú na konci lepšiu službu za lepšiu cenu. Táto rovnica však nemusí vôbec platiť a výsledkom môže byť nadmerný počet zbytočne prepálených hodín. 

Dobrá príprava zadania môže tiež šetriť peniaze, aj čas. Čím jasnejšia predstava o tom, čo a za akých podmienok chce vyhlasovateľ tendra dosiahnuť, tým strategickejšie a kreatívnejšie ponuky môže očakávať. Dôležitou súčasťou zadania je aj rozpočet, minimálne orientačný, ktorý má významný vplyv nielen na stratégiu a kreatívu kampane, ale veľa napovie aj o cieľoch zadávateľa. V neposlednom rade má férový tender víťaza a vopred určené obojstranne vyvážené zmluvné podmienky. Nemenej dôležitá je aj spätná väzba všetkým účastníkom. „Keď sú kritériá jasné od začiatku a následne sa z feedbacku dozviete, prečo ste neuspeli, nezostane horká pachuť a tiež viete so získanými informáciami ďalej pracovať,“ zdôrazňuje Tomáš Ručkay z BTL komunikačnej asociácie.  

Okrem desatora férového tendrovania nájdu zadávatelia a ďalší záujemcovia na novej web stránke aj ukážky kvalitných brífov z rôznych oblastí kreatívneho priemyslu, vrátane reklamy, PR, nákupu médií či digitálnych služieb. Asociácie kreatívnej branže sa spojili naprieč spektrom, aby zadávateľom uľahčili viesť tendre, ktoré sú férové, transparentné a etické. Odporúčania iniciatívy sú založené na príkladoch dobrej praxe zo Slovenska a zahraničia a tiež dlhodobej znalosti agentúrneho a klientskeho prostredia. Hoci je uplatňovanie princípov férového tendra dobrovoľné, iniciátori veria, že sa pridá čo najviac zadávateľov. „Okrem zjavných benefitov môžu iniciatívy, akou je aj férový tender našu spoločnosť posilniť a posunúť ju bližšie k stavu, kde férovosť bude považovaná za samozrejmosť a nie za slabosť,“ zdôraznil Rasťo Bahurinský z ADMA

Viac informácii: www.ferovytender.sk

ZA INICIATÍVOU FÉROVÝ TENDER STOJA:

Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Asociácia public relations SR (APRSR), Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA), Asociácia mediálnych agentúr (AMA), BTL komunikačná asociácia (BTLka)


TOP KRAS 2022

1JANDL, marketing a reklama, s.r.o.3 869 507
2Istropolitana Advertising, s.r.o.3 120 202
3Wiktor Leo Burnett, s.r.o.2 407 058
4MUW / SAATCHI & SAATCHI, spol. s r.o.2 316 662
5TRIAD s.r.o.2 037 235
6MADE BY VACULIK, s.r.o.1 953 670
7Elite/Monday Lovers, s.r.o.1 668 190
8Zaraguza s.r.o.1 479 246
9Effectivity s.r.o.1 374 001
10THIS IS LOCCO s.r.o.1 363 936
11Oh my DOT Bratislava s.r.o.1 294 300
12MullenLowe GGK s.r.o.1 294 254
13applepie, s.r.o.   495 458
14Respect APP s.r.o.   409 561
15Róbert Slovák a jeho priatelia, s.r.o.   184 070

AR 2022

 1THIS IS LOCCO 185
 2MUW Saatchi & Saatchi 116
 3TRIAD  98,5
 4Istropolitana Ogilvy  87,5
 5Wiktor Leo Burnett  77,5
 6Elite / Monday Lovers  59
 7Jandl  55,5
 8MADE BY VACULIK  52,5
 9Zaraguza  49
11oh my DOT  45
12Róbert Slovák a jeho priatelia  43
13EFFE  34
14

MullenLowe GGK
Respect APP

  20,5
15applepie    7

Effie 2022

KATEGÓRIA DOBROČINNÝ MARKETING
Striebro - Elite/Monday Lovers (Títo otužilci sa nemajú kde zohriať)
Bronz - Mannschaft (Skutočná ulica)
KATEGÓRIA OSTATNÉ
Striebro - Istropolitana Ogilvy (Čistá energia)
KATEGÓRIA FMCG
Bronz - Wiktor Leo Burnett (Super Lidl ceny)
KATEGÓRIA FINANČNÉ SLUŽBY
Bronz - Zaraguza (Budúcnosť na Slovensku)

ZK 2023

1 This is Locco1010
2 MUW Saatchi & Saatchi 530
3 Zaraguza 410
4 Istropolitana Ogilvy 390
5 Róbert Slovák a jeho priatelia 340
6 oh my DOT 310
8 Wiktor Leo Burnett 280
9 MullenLowe GGK 260
10 Elite / Monday Lovers
 250
11 MADE BY VACULIK  80
12 TRIAD  70
_______________________________________________
Celý rebríček
It's not possible to reach the RSS file...
SLOVENSKY /  ENGLISH